Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
Mijmeringen
Alles wat rondom gebeurt
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


gepensioneerd. auteur roman's



Mijn Profiel

Ofsen
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Bos en Heemtuin
23 oktober 2019 09:25

Montecassiono Benedictijnen kl...
19 oktober 2019 11:29

Xandra Reemer
16 oktober 2019 11:40

Paus mobielen Vaticaan Musea Rome
12 oktober 2019 10:54

Gobi Beer
09 oktober 2019 09:57




Fotoboeken

Nog geen foto's toegevoegd.






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door eliza10 om 17:11
_
Eliza10 Online

Door Geertje935 om 17:11
_
Geertje935 Online

Door Madelief46 om 17:10
_
Madelief46 Online

Door jeanneke1 om 17:09
_
Jeanneke1 Online

Door NicolaasP om 17:08
_
NicolaasP Online

Door ruudriekje om 17:07
_
Ruudriekje Online

Door erker om 17:07
_
Erker Online

Door Ries1950 om 17:06
_
Ries1950 Online





_

Andere artikelen



Van breimachine tot NSU



Begin mei 2014 haakten we de caravan achter de Clio en gingen op vakantie. Net voor Weert reden we de weg af om koffie te drinken en Limburgse vlaai te eten. Buiten voor de deur van Goudreinet, stond een oude donkerblauwe NSU 1200 uit 1967 in de zon te blinken. Mijn gedachten vlogen terug naar de jaren zestig.


In 1873 was de NSU alleen maar leverancier van breimachines, maar werd in 1969 overgenomen door Volkswagen AG. Christian Schmidt en Heinricht Stoll begonnen samen in een oude watermolen met de Mechanische Werkstätte zur Herstellung von Strickmaschinen (breimachines). Toen ze groot werden, verhuisden ze naar Neckar waar ze gebruik konden maken van de waterkracht van de Neckar en de Sulm. In 1866 besloten ze om over te stappen naar het maken van tweewielers. De Germania werd de eerste fiets en in 1888 produceerden ze alleen maar fietsen. In 1901 stapten ze over naar de motorfiets en in 1905 kwam de eerste auto van het Belgische merk de Pipe. In de oorlog bouwden ze voor het leger de Kettenkrad. Deze werd aangedreven door een 1500 cc Opel Olympia motor.

In 1965 ging de hele productie nog alleen maar naar auto’s en werden de motoren afgestoten. Auto Union en NSU werden daarna samengevoegd en ingelijfd in het V.W. concern. Na de NSU Prinz 4 kwam de NSU 1200 een robuuste snelle wagen met de motor achter in. Een zandzak in de kofferbak voor, maakte de voorkant stabieler. Het was een geliefde wagen, dat je nooit in de steek liet.

In de jaren zestig gingen we op stap met onze blauwe NSU 1200. Waar andere wagens wat zwoegden om de Brennerpas op te komen, was het onze wagen die daar geen enkele moeite mee had. Hij spoot naar boven en had geen last van de hitte omdat hij geen waterkoeling had. Vrachtwagens reden toen haast stapvoets om boven te komen en bij het inhalen daarvan ontstond opeens een file.

We moesten de weg af omdat rotsblokken spontaan op de grote weg waren gevallen. Eenmaal op het zandpad in de bergen dat overwoekerd was door gemene kleine puntige keien, was aan de rechterkant een loodrecht ravijn te zien, waardoor iedereen zoveel mogelijk tegen de linker rotswand ging rijden. Vangrails waren er toen nog niet. Kilometers verder, via een dal en een pittoresk dorpje, moesten we weer omhoog en mochten we weer de tweebaansweg op. Even verderop waren bulldozers bezig de stenen te verwijderen.

Bij Riva tankten we af, doken een restaurantje in en lieten de NSU onder een boom afkoelen. Aan het Gardameer in een gemoedelijk Duits pensionnetje, was het goed toeven. De zon scheen elke dag, het water van het meer was warm en het toerisme was nog niet zo massaal. Toentertijd voeren er nog weinig boten op het meer en zeker geen motorboten. Veel dorpelingen deden de was in het meer en de slagers hingen de uitgebeende varkens nog buiten aan een haak.

In 1969 was het met NSU over en werd het ingelijfd in het Audi concern, dat later weer onderdeel werd van het VW concern, evenals Skoda. Er is in Nederland een NSU club en er rijden nog honderden NSU’s in de zomer rond. NSU 1200 – voor mij - puur nostalgie.

Mei 2014 een maandje er tussen uit.

via google deze mooie oude herinneringen kunnen dowloaden.







Geplaatst op 14 juni 2014 12:19 en 6154 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Franslj.1  
14 jun 2014 12:46
Wat een geschiedenis van deze Herrn Schmidt und Stoll, René. Daarbij, in 1970 reed ook ik in een NSU, maar dan een Prinz 4, tweede hands en scheurde ermee door smalle straatjes, over veldwegen en kon overal parkeren met zulke afmetingen.

Van al die andere 'producten' straalt de Deutsche Gründlichkeit vanaf..

Groet, franslj.

Tteun  
14 jun 2014 15:04
Toevallig zagen wij 14 dagen geleden in Overijssel nog zo ń NSU rijden. Je hebt er een mooi art. van gemaakt. Gr. Teun
_





_
Gooilander  
14 jun 2014 15:17
Dag Ren e,
Circa 1958 reed ik mee met twee onervaren chauffeurs. Deze vrienden hadden net hun rijbewijs. Met een huurwagen gingen we over de OUDE Brennerpas. Wij kwamen een echtpaar tegen, waarvan de man NIET meer terug durfde over de Brenner.
Wij gingen, net als jij naar het GARDAMEER. Een oudere Amsterdamse vrouw, die wij spraken, had het steeds over het GRADAMEER. Ze zei: ''Van Amsterdam naar het GRADAMEER is 1100 km''.

groet
Frans

Sippy  
14 jun 2014 16:09
leuk om te lezen, rené ..weet niet zoveel van een NSU af, maar weet wel dat ie bestond..fijn dat je weer heelhuids terug bent. en bedankt dat je op mn blog was .. groetjes van sippy..
_





_
Eenzamefietser75  
14 jun 2014 17:03
Prachtig, die oldtimers: door het Achterhoekse land trokken vandaag ook leuke oude modellen auto's.

Ofsen  
14 jun 2014 18:37
Franz. voor mij werk reed ik haast 35000 km per jaar merendeel den haag en Westland. de Prinz was daarom te klein maar wel heel zuinig. Teun. altijd leuk om gouwe ouwe tegen te komen. we zagen in luxemburg diekirch een klein museum van oude wagens die daar in de vorige eeuw hadden gereden. Frans. dat verbasteren van namen herken ik. het was ook een tijd dat de meeste mensen nog nooit in het buitenland waren geweest. Sippy. EF. ook jullie dank voor je reactie. mooi weekend.
_





_
Gribou---Greet  
14 jun 2014 19:44
M'n ader had vroeger ook een NSU , welke NSU..... weet ik niet .
Je zoektocht via google heeft je mooie oude beelden opgeleverd .
Een bergweg zonder vangrails , zal er niet aan moeten denken
Met plezier je prachtig verhaal gelezen .

groet Greet




Lia25  
14 jun 2014 23:18
Leuk dat je dit oude beestje laat zien Rene..mijn vader had ook een NSU..wij vonden het een geluid hebben van een naaimachien..mooi artikel heb je er van gemaakt

Groetjes Li@
_





_
Ofsen  
15 jun 2014 11:25
Greet. er waren in die tijd geen vangrails. hier en daar houten of muurtjes.
Lia.25. de NSU liep inderdaad haast geruisloos, net als toentertijd de veel verkochte Ford Anglia.Cath. het was die week gemiddeld 33 graden. de steile Brennerpas was bloedheet dus menige wagen stond te koken en stond langs de weg. ook vrachtwagens. een NSU is lucht gekoeld dus die had nergens last van. ach op die leeftijd was je toch nergens bang voor, dus ging je gewoon mist of geen mist ijzel of geen ijzel. dank allemaal.

Jeanneke1  
15 jun 2014 21:53
Een heel leuk verhaal René dat bij mij ook weer herinneringen ophaalt,Wij gingen de zelfde route met de scooter over de brennerpas naar het Gardameer, in 1962 mijn eerste man en ik op huwelijksreis heel leuk en erg mooi daar.....wel een Vespa was het geen NSU,....leuk om te lezen....gr.Jeanne
_





_
Ofsen  
16 jun 2014 11:02
Jeanneke. wat een bikkels waren jullie en velen in die jaren om met een scooter zo'n eind te rijden. ja die Brenner van vroeger was heel anders dan die van nu. dank je. mooie dag nog.

DeHans.1  
16 jun 2014 14:55
" MIJN " N.S.U. Max zag ik er niet bij , leuk hè? een zandzak in de kofferbak, ik moest gelijk denken aan een familielid heel lang geleden, die had geen rijbewijs en dacht met een blok hout onder zijn gaspedaal wel te mogen rijden, verrassing.........het mocht niet. :grin:

Groetjes, Hans.
_





_
Ofsen  
16 jun 2014 15:12
Hans. ik heb een Max gehad en een oude DKW 98 cc. prachtige motoren. een blok hout onder je gaspedaal. hoe verzint ie het.

Minhamientje.1  
16 jun 2014 16:35
Leuk al die nostalgische voertuigen! Alleen de Lambretta kan ik me herinneren, misschien omdat ik zelf een tijdlang een mini-scooter reed, wat geen echte bromfiets en geen echte scooter was, omdat de kickstarter ontbrak? Foto 5 is de voorloper van de snorfiets? Leuk dit te lezen! :grin:
_





_
Ofsen  
16 jun 2014 17:08
dank je Ina. soms kom je dingen tegen die ik gelijk opschrijf. zeker als het uit de oude tijd is.

Willem.J.1  
16 jun 2014 21:48
Wat een avonturen.
Mijn eerste bromfiets in 1967 was een NSU. Ik had op het tankje "boem is ho". Geschreven en dat was ook wat er na een paar dagen gebeurde.
_





_
Ofsen  
17 jun 2014 10:28
dank je Willem. ik was even een tijdje weg. ik hoop dat het goed met je gaat.

Redone  
17 jun 2014 10:34
Wat een leuk artikel Renéé, ik denk dat we allemaal wel herinneringen hebben aan een NSU, ik herinner me dat mijn oom er één had :grin:
_





_
Ofsen  
17 jun 2014 10:56
Ria. ik wist niet wat ik zag toen die wagen daar voor de deur stond. exact de NSU in kleur die ik ook had. tja, dan vliegen de herinneringen je tegemoet. je oom zal er ook veel plezier aan hebben gehad. dank voor je reactie.