Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
Mijmeringen
Alles wat rondom gebeurt
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


gepensioneerd. auteur roman's



Mijn Profiel

Ofsen
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Paus mobielen Vaticaan Musea Rome
12 oktober 2019 10:54

Gobi Beer
09 oktober 2019 09:57

Rome Vaticaan museum
05 oktober 2019 11:23

Eiland Bliek
02 oktober 2019 13:35

Cruise Aalsmeer zwevende tuin...
28 september 2019 12:59




Fotoboeken

Nog geen foto's toegevoegd.






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door jjacqueline om 02:42
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door jjacqueline om 01:55
_
Jjacqueline Online

Door Lieke53 om 00:58
_
Lieke53 Online

Door inemaartje om 00:56
_
Inemaartje Online

Door Keesvi om 00:56
_
Keesvi Online

Door elvira om 00:33
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door elvira om 00:32
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door elvira om 00:31
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst





_

Andere artikelen



Van houten fiets tot electrische fiets


Einspur van Daimler

Ze bestaan echt, de houten fietsen. Ze worden in grote getallen gemaakt. Ook in Nederland. Hoe ontstond de fiets? We staan er niet bij stil, maar in twee artikelen zal het duidelijk worden.


De fiets kwam er toen de wielen werden uitgevonden.
Zonder wiel geen fiets. In 1817 maakte de Duitser Carl Ludwig von Drais von Sauerbrun, de eerste fiets. Het was een loopfiets, de Draisine. Je kon wel zitten, maar voor de voortbeweging moest je dat met je voeten doen, net als steppen. De fiets bestond uit twee wielen verbonden door een houten balk en je kon er ook echt mee sturen.
Omstreeks 1880 kwam de fiets uit Engeland naar Nederland. Het was een product van James Starley en neef Kemp. Het was een fiets met twee gelijke wielen en de eerste fiets waarvan het zadel naar achteren was geplaatst en deze was al uitgerust met een ketting. Toen de veearts John Boyd Dunlop de luchtband introduceerde was de fiets haast compleet en gingen de houten banden heel snel weg.

De vulkaanuitbarsting van de Tambora op Soembawa, veroorzaakte in 1816 over de hele wereld, het jaar zonder zomer. De oogsten mislukten. In Europa waren transportproblemen ontstaan omdat er voor de last en trekdieren geen voedsel beschikbaar was. Von Drais ontwikkelde noodgedwongen de fiets, de Draisine. Omdat hij houtvester was, werd het een houten vervoermiddel. Het eerste exemplaar woog 22 kilo en kon hij in een uur 13 kilometer mee afleggen. Een deel van het transport probleem werd hiermee opgelost.

MacMillan was de eerste die pendalen aanbracht en de houten wielen verving hij deels door stalen velgen. Daarna kwamen de remmen, de kogellagers en werd de fiets meer gestroomlijnd.
Toen de fiets haast compleet was, er wedstrijden mee gereden werden, organiseerde Henrik Desgrange, hoofdredacteur van het tijdschrift L’ Auto, in 1903 de eerste wegwedstrijd gedurende vele dagen. Een week voor het sluiten van de inschrijving hadden slechts 15 renners zich ingeschreven. Uiteindelijk klonk op 1 juli 1903 het startschot voor 108 renners.
De startplaats was bij de herberg ‘Au Reveil Matin in Montgeron, een voorstad van Parijs. Van de 108 kwamen er maar 60 aan de start. De Fransman Maurice Garin werd de eerste winner met een voorsprong van bijna 3 uur op nummer twee. Nog steeds is men er van overtuigd dat hij niet alleen op de fiets de afstanden heeft afgelegd.

In Nijmegen is het Nationaal Fietsmuseum Velorama aan de Waalkade. Dit pand maakte eens deel uit van de vestingwerken van de stad. Hier kun je de ontwikkeling zien van de allereerste loopfiets tot de huidige elektrische fiets. Er zijn zelfs twee, drie en vierwielers te zien.
In het Batavusmuseum te Heerenveen, staat nog een hele oude loopfiets. Het museum is opgericht in 2004 ter gelegenheid van het 100 jarige bestaan van de fabriek.

foto's van internet.





Artikel links



Geplaatst op 22 januari 2014 12:53 en 4579 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Gribou---Greet  
22 jan 2014 14:29
Een leuk interessant artikel.
Hier in de buurt is iemand die op een houten fiets rijd , die trekt de aandacht.
een voorsprong van 3 uur , vind ik ook ongeloofwaardig .
Mooi de linken die je hebt bijgevoegd .

groet Greet

Benenalie  
22 jan 2014 16:26
Ik heb ze wel gezien....
Op de Gazelle waar mijn Pa heeft gewerkt hadden ze ook van die oudjes!
Wat mooi en apart hè!!
_





_
Sippy  
22 jan 2014 16:32
mooi verhaal ...heerenveen is hier vlakbij mij, rené is een mooie fabriek van batavus

Kilometervreter  
22 jan 2014 17:14
Een leerzame terugblik van hoe de fiets is ontstaan René. Mijn opa aan moederskant had nog een oudje staan met een carbidlamp, terwijl de banden van bewerkte persluchtslangen waren die hij destijds in de WO-2 als alternatief had gemonteerd. Ook voor de kinderen hadden ze speciale blokken op de pedalen aangebracht om beter bij de trappers te komen. De zware fietsen van toen zijn tegenwoordig niet te vergelijken met de sportfietsen van nu die amper een paar pond wegen.

grt. Mathieu
_





_
Redone  
22 jan 2014 18:43
Wat een leuk artikel Rene, ik vind die houten fietsen erg mooi om te zien, vroeger had ik ook blokken, pffffft

Lia25  
22 jan 2014 18:46
Mooie fietsen Renè..en een interessant artikel..fiets twee vind ik wel een hele mooie :grin:

Groetjes Li@
_





_
Jeanneke1  
22 jan 2014 21:09
Heel erg interessant om te lezen, leuk al die verschillende vehikkels, in het echt heb ik de nieuwe houten fiets nog niet gezien, maar die oudjes op je foto,s heel leuk....gr,Jeanne

Hera  
22 jan 2014 22:33
Wat leuk en interessant om te lezen René. Mijn vader wist altijd veel te vertellen over "fietsen"en hun oorsprong. kon ook alles repareren aan die dingen- tot groot gemak van zijn dochters;-) gelukkig heeft hij ook zijn kleinkinderen nog iets van zijn kennis mee gegeven ( bij mij is het niet gelukt!)
Ooit in Engeland ben ik naar een bijzonder fietsmuseum geweest - stqaat nog in de gedachte n.
_





_
GerardS  
22 jan 2014 22:50
Het eerst wat dacht toen ik de kop van deze blog zag.
-Velorama in Nijmegen- Eens bezocht in mijn Nijmeegse periode.
Toch is de ontstaansgeschiedenis interessant en heb het met veel interesse gelezen. Las dingen die ik totaal niet wist.

Gr,Gerard

Ofsen  
23 jan 2014 12:29
Greet. ik heb er ook nog nooit één in het echt gezien. Alie. ze zijn zeker apart. leuk dat je vader bij Gazelle zat. Sippy. en ook een museum daar. gaan we zeker naar toe als we met de caravan in de buurt zijn. Mathieu. leuk met een carbidlamp. toen ik een 2e hands fiets kreeg zaten er ook houten blokken op de pendalen. Ria. ha ha jij ook blokken. was normaal vroeger. Lia. ik vind ze allemaal heel apart. Jeanneke. ik kwam toevallig iets over een houten fiets tegen, vandaar. Hera. ja vaders zijn altijd de klos als het repareren en plakken is. Gerard. in het volgende artikel lees je waardoor de fiets is ontstaan. dank allemaal voor jullie reactie.
_





_
Fran  
23 jan 2014 18:40
Dit is een leuk artikel René. Het fietsmuseum hebben wij foto's laten maken toen we zijn getrouwd die dag. 18-12-1981. Veel mooie fietsen gezien en erop gezeten. De draisine heb ik van Groesbeek naar Kleef gefietst over het spoor. Was best pittig maar wel erg leuk. We zongen liedjes onderweg van de sound off music. Het eerste exemplaar woog 22 kilo en kon hij in een uur 13 kilometer mee afleggen.Die laatste zin is van jou en dat is veel vind ik. Dag René, liefs Fran

Gooilander  
23 jan 2014 21:45
Dag Rene,

Een aardig artikel over fietsen.
Het fietsen-museum in Nijmegen heb ik ook eens bezocht. De fiets vind ik nog steeds een zeer nuttige uitvinding. Tot ver na de oorlog kwam zelfs de dokter op de fiets.
-- Omstreeks 1900 waren fietsen voor veel arbeiders erg duur. Ik las eens over een man, die dagelijks 1 uur moest lopen om op zijn werk te komen. ( uiteraard ook 1 uur terug) Hij schafte een fiets aan en had daarna meer tijd om thuis in zijn groentetuin te werken. Het was in die tijd heel gewoon dat mensen een lange afstand lopend aflegden. Ik heb dergelijke mensen nog gekend. Hoogbejaard liep een oudtante van mij van Naarden naar Blaricum en terug om een bezoekje af te leggen.
_





_
Ofsen  
24 jan 2014 11:55
Fran. die zin staat in een artikel op internet die ik nagespeurd. heb. dat van nijmegen kleef ken ik. zijn vorige jaar die mensen op het spoor tegen gekomen. maar dat was meer trappen met een man of tien op een gezamenlijke wagen. Els. fietsen zijn normaal voor ons, maar toch altijd leuk om te lezen hoe ze ontstaan zijn. Frans. dat ver lopen herken ik uit mijn jeugd toen we allemaal nog geen fiets kon kopen. vonden wij inderdaad heel normaal. in dienst, onderzeedienst waalhaven rotterdam, liepen we altijd naar de stad en dat was een behoorlijk eind. en terug natuurlijk. Cath. zaterdag vertel ik hoe dat jaar zonder zomer is ontstaan. als we in de buurt van nijmegen zijn gaan we er toch eens naar binnen. a.s. week gaan we richting Weerterbergen. eens kijken wat daar in de buurt te beleven is. Piet Moeskop, tour de france renner, heb ik persoonlijk gekend. die was bij mij verzekerd. woonde in den haag. dank allemaal. mooi weekend.

Fran  
24 jan 2014 12:28
De draisine waar ik in zat was een drainsine links en rechts fietsen en middenin een bankje waar Bas gezellig de liedjes van de sound off music begon te zingen.
_





_
Ofsen  
24 jan 2014 15:18
Marquerite. dank. was zeker zwaar. die van tegenwoordig zijn super licht.

Minhamientje.1  
24 jan 2014 15:53
Wat een leuk artikel, maar een houten fiets lijkt me niet zo comfortabel, dus een hele prestatie om daar zo'n lange afstand mee af te leggen! Heel apart hoor! Leuk die foto's erbij, groetjes Ina
_





_
Ofsen  
25 jan 2014 12:10
Ina, de houten fietsen van tegenwoordig zijn van topkwaliteit en net zo gemakkelijk en licht te besturen als een gewone fiets.

UniqueColour  
02 feb 2014 22:29
Wat een leuk en interessant artikel René! Wat een prachtige kunstwerken van fietsen zie ik op jouw foto's. Nooit geweten dat er houten fietsen bestonden
Heel leuk om dit alles te lezen.

Groet Lijdia
_





_
Ofsen  
03 feb 2014 11:25
Lijdia. ik had er eens over gelezen en dan schrijf ik zo iets in een boekje. nu dus daarom dit artikel. dank en mooie dag nog.

DeHans.1  
04 feb 2014 11:07
Hartstikke leuk onderwerp René, helemaal in mijn straatje, weet je trouwens dat die houten fietsen van nu peperduur zijn?
_





_
Ofsen  
04 feb 2014 11:36
dat geloof ik Hans. moeten natuurlijk speciaal hardhout bewerken. dank voor je reactie.

DeHans.1  
04 feb 2014 11:53
Hoe is je vakantie geweest René?
_





_
Ofsen  
04 feb 2014 14:52
Hans. was koud met veel zon. er komen artikelen over DAF museum, Outlet Roermond, Bamboo kwekerij, Urnenvelden, Weert omgeving oude Broekmolen. Valkerij en Sigarenmuseum. we hebben genoten daar. helaas kreeg Marlika een zware reuma aanval en zijn we donderdag al naar huis gegaan. met zware pijnstillers is het nu onder de knie.