Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
Mijmeringen
Alles wat rondom gebeurt
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


gepensioneerd. auteur roman's



Mijn Profiel

Ofsen
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen

Paus mobielen Vaticaan Musea Rome
12 oktober 2019 10:54

Gobi Beer
09 oktober 2019 09:57

Rome Vaticaan museum
05 oktober 2019 11:23

Eiland Bliek
02 oktober 2019 13:35

Cruise Aalsmeer zwevende tuin...
28 september 2019 12:59




Fotoboeken

Nog geen foto's toegevoegd.






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door jjacqueline om 01:55
_
Jjacqueline Online

Door Lieke53 om 00:58
_
Lieke53 Online

Door inemaartje om 00:56
_
Inemaartje Online

Door Keesvi om 00:56
_
Keesvi Online

Door elvira om 00:33
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door elvira om 00:32
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door elvira om 00:31
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door elvira om 00:30
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst





_

Andere artikelen



Maeslantkering Hoek van Holland


aankomst hoek van holland

Eén keer per jaar gaat de Maeslantkering in Hoek van Holland dicht. Het Keringhuis, Publiekscentrum Water wordt dan opengesteld voor het publiek.


Het is een stormvloedkering op de grens van Het Scheur en de Nieuwe Waterweg. In de Deltaplannen was geen afsluiting voorzien van de Westerschelde en de Nieuwe Waterweg, omdat de havens van Antwerpen en Rotterdam bereikbaar moesten blijven. Later bleek dat de dijken van de Nieuwe Waterweg niet hoog genoeg waren om bij springvloed het dichtbevolkte achterland te beschermen.

We pakken de Metro naar Schiedam Centraal en stappen daar over op de Sprinter naar de Hoek. Het is een boemeltreintjes rit. Het landschap glijdt traag voorbij zodat we alles goed kunnen zien.
Fris groene weilanden, wandelpaden, verhard en onverhard, vennetjes, villa’s, stokoude pakhuizen, boerderijen, rietkragen, paarden, koeien, schapen, lama’s, schieten afwisselend voorbij. Links glinstert het water van de Maas. Het stokoude stationnetje van de Hoek, vlakbij de Stena Line, is ons eindpunt. Buiten staat de pendelbus al te wachten om ons naar de kering te brengen. Het is druk en we horen dialecten, Frans, Duits, Engels, Japans, dus is er ook buitenlandse belangstelling.

Boven de huizen torent de brug van een schip van de Stena Line en even verderop komt een boot uit Engeland aan. Via drie parkeer/opstapplaatsen komen we bij het al drukbezochte Kering complex aan. Het ruikt naar patat, worst, saté en de markttentjes voor bier en frisdrank hebben klandizie genoeg. Binnen is een tentoonstelling over het water en de steden die onder ANP liggen. Buiten is een enorme heuvel waar vandaan straks iedereen kan zien hoe de deuren dicht gaan.

De kering bestaat uit twee enorme deuren van 22 m hoog en 210 meter lang. Het zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en varen ze aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen. In de praktijk is het zo dat als sensoren merken dat er zware storm of een stormvloed op komst is, gaan de grote zwenkarmen automatisch dicht. Er komt geen mens meer aan te pas.

Het was een magnifiek gezicht om de enorme deuren dicht te zien gaan, maar om er helemaal voor uit het noorden of zuiden te komen, is niet aan te raden. Van die zijde waar wij allemaal mochten staan was het zicht niet echt goed, doordat je tegen de enorme stalen armdeuren heen bleef kijken en meer staal zag dan de uiteindelijke sluiting. Het fijne van de afsluiting kun je beter zien op een filmpje van You Tube.

De kogelgewrichten, de grootste ter wereld, die de deuren begeleiden hebben een diameter van 10 meter en zijn door Skoda gemaakt. Het project kostte totaal 1 miljard gulden of te wel 450 miljoen Euro.

Hoek van Holland. Zaterdag. 28.9.2013.



aankomst uit Engeland


Pendelbussen stonden klaar.


op deze heuvel was het beste uitzicht


zo gaan de sluizen dus dicht


en ze gingen niet op tijd dicht.














Klik hier en bekijk het volledige fotoboek.





Geplaatst op 09 november 2013 12:34 en 3426 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Minhamientje.1  
09 nov 2013 13:00
Een indrukwekkend waterkeringswerk, je foto's geven duidelijk de grootsheid van dit project aan. Het werkt perfect zo te zien, maar zou dit nu echt het hoge water bij een zware orkaan kunnen weren? Interessante blog!

Benenalie  
09 nov 2013 13:20
Wat indrukwekkend om die enorme deuren te zien!
Dat zal een hele ervaring zijn geweest om zo van nabij te zien!
We moeten ons wel weren tegen het water,want dat heeft macht en kracht!!
_





_
Kilometervreter  
09 nov 2013 15:02
Een leerzame info met prachtige foto's René van de indrukwekkende Maeslantkering. Zo kan je het zien, naast de dijken, waar het trotse Nederland als waterland groot in is.

grt. Mathieu

Redone  
09 nov 2013 15:39
Wat geweldig om te zien René, nu besef je pas hoe imposant zoiets is!!!
Mooi artikel!!! :grin:
_





_
Gribou---Greet  
09 nov 2013 15:41
Boemeltreinrit ............leuk zo'n rit .
Het is maar goed dat de stormvloed kering er is, wat een uitvinding .
Wat is er veel he wat onder ANP ligt , ik heb een keer zo'n overzicht van boven af gezien bij het programma Nederland van Boven ( komt weer vanaf 14 november ) .
Een heel mooi artikel en hele mooie foto's !
groet Greet

Morgaine.1  
09 nov 2013 16:02
heel mooi René en Marlika. Alleen vraag ik mij af hoelang deze waterkering nog kan functioneren nu de zeespiegel in de toekomst gaat stijgen. Dan zal deze waterkering niet meer voldoen aan die tijd. Nu nog wel maar zolang de ijskappen in Groenland blijven verdwijnen, zal de zee spiegel alleen maar stijgen in de toekomst.
Liefs morgaine
_





_
Ofsen  
09 nov 2013 16:12
Ina. die deuren zijn werkelijk onvoorstelbaar groot. Alie. we zagen een mannetje op een deur staan. hij leek wel een dwerg t.o.v. de deur. Mathieu. dit moest gewoon gebeuren. ze zijn nu bezig in Venetië om de lagune tegen hoog water te beschermen. Ria. omdat het deze keer goed weer was, zijn we er naar toegegaan. het duurde wel lang voor die deuren gesloten waren. maar ja, sneller kan niet, dat weegt natuurlijk honderden tonnen. Greet. dat boemelen was echt gezellig. bij zoetermeer is er een sprinter en nu ontdekten wij dat tussen schiedam en HvH ook een sprinter rijdt. Morgaine. de tijd zal leren of het voldoende is. dank allemaal. mooi weekend.

Mariekevannim...  
09 nov 2013 16:23
Geweldig om dit mee te kunnen maken. Het was ook nog mooi weer op dat moment.
Het filmpje maakt de gang van zaken heel duidelijk.
Dank je wel voor je mooie verhaal.
grtjs Marieke
_





_
Ofsen  
09 nov 2013 17:09
dank Marieke. mooi weekend.

DeHans.1  
10 nov 2013 13:20
Dat mensenhanden het kunnen maken he René?, wij zijn er al zo vaak langs gefietst maar het blijft indrukwekkend.
_





_
Ofsen  
10 nov 2013 13:27
Hans. het is onvoorstelbaar dat dat gewicht daar geplaatst is. was indrukwekkend.

Gooilander  
10 nov 2013 20:49
Dag Rene,

Bij jouw beschrijving van de stormbvloedkering moest ik denken aan de springvloed van januari 1916. Ook het vestingstadje kreeg natte voeten. Dat was NIET nodig geweest. Naarden bezat al eeuwen een stormvloedkering. De zogenaamde Zeebrug was de verbinding tussen de binnendijkse stad en het buitendijkse gebied. Voordat de winter inviel werden er balken geplaatst onder de Zeebrug. Eind 1915 was de genie in gebreke gebleven, men had vergeten de balken te plaatsen.
Na de aanleg van de Afsluitdijk waren de balken niet meer nodig. Het zware hout bleefopgeslagen liggen in de genieloods van de Weeshuiskazerne. De moffen hebben die balken in mootjes laten zagen. Het hout werd gebruikt om de gasgenerators van de moffen- auto's te stoken.
_





_
Ofsen  
11 nov 2013 10:54
dank Frans voor een stukje geschiedenis. Cath. als de polen inderdaad smelten dan hebben we een groot probleem, maar dat maken wij niet meer mee. ik ben bang als er zo'n storm als in de Filippijnen op ons af komt dat toch delen van ons land langs de kust onder water komen. heb de laatste jaren gelezen dat sommige dijken niet erg goed meer zijn. dank voor je reactie.

Wenny-m  
12 nov 2013 23:35
Indrukwekkend bouwsel hoor. Leuk die info hier. :grin:
_





_
Ofsen  
13 nov 2013 11:10
dank je Wenny. geniet van de spaarzame zon vandaag. althans hier schijnt ze.

UniqueColour  
19 nov 2013 18:41
Wat een gigantisch werk René! Ik ben altijd onder de indruk als ik hier op zo'n grote stuwdam ben, maar zo'n bouwwerk is niks in vergelijk met wat ik hier zie. Nederland zijn ware kunstenaars in dat opzicht, waarvan de mensen hier niks begrijpen, dat je onder de zeespiegel veilig kunt leven.
Mooi artikel en mooie foto's en het filmpje maakte je verhaal duidelijk hoe het werkt.
Met een boemeltreintje ergens naar toe; zo gezellig!

Groet Lijdia
_





_
Ofsen  
20 nov 2013 10:53
dank Lijdia. als we volgend jaar in Maulusmuhle zijn, 1e stop vermoedelijk, gaan we toch eens met de boemel naar de hoofdstad. ja de Nederlanders zijn over de hele wereld bekend omtrent hun water bouwwerken. Jakarta en New York zijn met Nederlanders bezig voor een waterkering. groet.